Як правильно чистити зуби за словами стоматолога. Більшість із нас чистять зуби на автопілоті. Отже, давайте зупинимося і запитаємо: чи ви робите це правильно? На дві хвилини? Ви використовуєте правильний тип щітки та зубної пасти?

Основні тези:

• двічі на день
  • дві хвилини
  • м’яка щетина
  • зуби і ясна
  • фториста паста
  • плювати а не полоскати
  • зубна нитка
Як правильно чистити зуби

Чи знаєте ви, що повинні плювати, а не полоскати після чищення? А чищення незабаром після вживання кислої їжі, як цитрусові, може пошкодити ваші зуби?

Тут відповіді на п’ять питань, які зазвичай ставлять стоматологу.

1. Я правильно чищу?

Для початку переконайтеся, що ви чистите зуби та ясна не рідше двох разів на день.

Чищення видаляє зубний наліт, сіро-білу бактеріальну масу, що прилипає до поверхні зубів та ясен. Якщо залишити наліт недоторканим принаймні на день, бактерії нальоту стрімко розмножуються та починають дозрівати.

Зрілий наліт утворює архітектурно складну масу зі своєю каналізаційною системою. Бактерії харчуються їжею, яку ми їмо, особливо вуглеводами (солодкими та пікантними), щоб зміцнити та побудувати складну структуру, яка вивільняє кислоти та газоподібні, смердючі побічні продукти (стічні води).

Зрілий наліт на зубах та поверхнях ясен може призвести до порожнини (карієсу, отворів в наших зубах) та захворювань ясен. Порожнини утворюються в наших зубах, коли мінерал у нашій емалі і, зрештою, дентин розчиняється, нейтралізований кислотами нальоту. Згодом зуб пом’якшується та пошкоджується. Наліт може призвести до пошкодження зубної емалі та дентину під ним.

Щоразу, коли ви чистите щіткою, ви зупиняєте харчування бактерій нальоту, розмноження та дозрівання. Зріла бляшка, змішана з мінералом у вашій слині, утворює зубний камінь. Зубний камінь може бути повністю видалено лише стоматологом або гігієністом за допомогою спеціальних інструментів.

Не чистити перед сном особливо ризиковано; потік слини зменшується, а їжа застряє між зубами ферментується, створюючи ідеальну чашку Петрі для зростання зубного нальоту. Саме тут може допомогти зубна нитка або використання конічних міжзубних засобів для чищення.

Будова зуба

Переконайтеся, що ви чистите зуби в задній частині рота та не поспішаєте. Австралійська стоматологічна асоціація рекомендує чистити протягом двох хвилин вранці та ввечері.

2. Як доглядати за яснами та запобігти неприємним запахам з рота?

Неприємний запах з рота може бути викликаний хворобою ясен.

Після двох-трьох тижнів поганого чищення зрілий наліт призводить до того, що ясна набухає, червоніє і легко кровоточить. Це з тим, що кровоносні судини ясен пропускають імунні бойові клітини, щоб спробувати знищити бляшку. Але система захисту пластини нальоту відштовхує атаку. Все, що ваше тіло кидає в нього, відскакує і починає руйнувати кістку, яка тримає ваші зуби.

Цей процес відомий як прогресуюче захворювання ясен або захворювання пародонту. Це відбувається повільно та безболісно. Коли ясна відступає, зуби здаються подовженими. Без лікування ваші зуби можуть стати болючими, ослабленими і навіть випасти.

Ось чому важливо регулярно проходити стоматологічний огляд та часто чистити щіткою та зубною ниткою.

3. Яку зубну щітку використовувати?

Австралійська стоматологічна асоціація рекомендує використовувати зубну щітку з маленькою головкою та м’якою щетиною.

Деякі з нас чудово чистять зуби звичайною щіткою, але багато хто виграє від використання електричної зубної щітки. Чому? З тієї ж причини ми кинули мітлу заради пилососу. Це швидше, ефективно та працює краще, якщо ви наводите курсор на поверхні, які вам потрібно очистити, прагніть дістатися як до зубів, так і до ясен.

Електричні зубні щітки поставляються з різними функціями відповідно до різних бюджетів та потреб. Наприклад, деякі з них мають вбудований попереджувальний сигнал, щоб ви не чистили так сильно, що ви стирали зуби та ясна.

4. Коли я маю відкласти чистку?

Як правило, зачекайте не менше 30 хвилин після блювання або вживання окропу та напоїв.

Якщо ми не дамо нашій слині достатньо часу, щоб вимити кислоти, пом’якшена поверхня зуба дряпається, коли ми чистимо щіткою.

5. Яку зубну пасту використати?

Відповідь проста. Виберіть зубну пасту, яка містить фтор.

Фтор заповнює та посилює мікроскопічні зазори у наших зубах, створюючи кислотостійкий бар’єр. Він також утворює рівну поверхню, щоб запобігти прикріпленню та дозріванню нальоту.

Виплюньте залишки пасти і не промивайте рота наприкінці; уникаючи полоскання означає, що ви отримуєте лікування фтором щоразу, коли чистите щіткою.

Як щодо відбілювання зубних паст? Відбілюючі зубні пасти можуть мати сильні абразиви, які можуть пошкодити поверхню зуба та викликати чутливість. Більшість частинок плям у наших природних зубах ховаються в мікроскопічних зазорах в емалі.

Найбільш ефективним та найменш руйнівним способом видалення цих плям є використання відбілюючих продуктів на основі пероксиду. Поговоріть зі своїм стоматологом про варіанти і остерігайтеся домашніх засобів або хитрощів. І пам’ятайте, що відбілювання не змінить колір зубних протезів, коронок, вінірів або пломб.

Автор – стоматолог Ароша Віракун, Австралія

Переклад – Наталія Каренгіна, Львівський медичний університет